Prečo je rýchla móda zlá a spôsoby, ako môžeme s týmto problémom bojovať

Čo sa týka udržateľnosti, rýchla móda má pred sebou ešte dlhú cestu. Keďže rýchla móda sa vyznačuje dlhými časmi potrebnými pre nové produktové rady a rady, nemožno ju považovať za udržateľnú. Problém však nie je len environmentálny; je to aj etické. 94 percent značiek v roku 2020 nezaplatilo svojim odevným robotníkom životné minimum. Preto je na mieste otázka, či je rýchla móda populárna? Škodí rýchla móda životnému prostrediu? Ktoré materiály sú šetrné k životnému prostrediu?

Účinky na životné prostredie

S cieľom uspokojiť požiadavky spotrebiteľov, rýchla móda označuje lacné, trendové oblečenie, ktoré je inšpirované prehliadkovým mólom alebo kultúrou celebrít, ale je šité na mieru v obchodoch na hlavnej ulici závratnou rýchlosťou.

Rýchlejší a intenzívnejší dopyt a výroba predstavujú najväčšiu výzvu. Výroba odevov je po technológiách a automobilovom priemysle tretím najdôležitejším výrobným odvetvím na svete. Emisie uhlíka z módneho priemyslu predstavujú približne 8 % celosvetových emisií skleníkových plynov. A čo viac, módne výrobné cykly, ktoré využívajú systémy s otvorenou slučkou, prispievajú k znečisteniu pôdy aj vody. Taktiež zneužívanie pesticídov v módnom priemysle predstavuje 10 až 20 percent škodlivého používania chemikálií.

Príliš veľa oblečenia v obehu, spotrebovanie a vyhadzovanie je jedným z problémov. Veľké obchody s rýchlou módou predstavujú nové línie denne, sotva týždeň po debute svojich dizajnérskych kolegov. Je smutné, že mnohí spotrebitelia považujú kúsky rýchlej módy za jednorazové. Radikálny posun v rýchlej móde bude jednou z vecí, ktoré musíme urobiť v boji proti klimatickým zmenám.

Čo robí rýchlu módu populárnou?

Hoci k úspechu rýchlej módy prispelo mnoho faktorov, ako napríklad maloobchodný predajca Boohoo a ASOS, za jej vzostupom stáli aj iné faktory. Tieto značky sú pozoruhodné svojou schopnosťou osloviť svojich tisícročných spotrebiteľov a prinútiť ich, aby sa vracali pre viac. Stáva sa to tak, že držíme krok s vysokým dopytom po novej móde.

Naša tendencia vnímať oblečenie skôr ako krátkodobé nástroje než dlhodobé investície nás vedie k nehospodárnym spotrebiteľským vzorcom a sú to práve tieto vzorce, ktoré nakoniec vedú k drastickej zmene klímy. Schopnosť vyrábať lacno znamená, že spoločnosti rýchlej módy môžu predávať svoje odevy za konkurencieschopnú cenu, čo je rozhodujúci faktor.

Ako urobiť módne značky udržateľnejšími

Stále existuje nádej, že rýchla móda a udržateľnosť môžu dospieť k priateľskému kompromisu, napriek tomu, že sa zdá, že prímerie je nepravdepodobné. Ekologické povedomie a uvedomelé nakupovanie sa stávajú samozrejmosťou. Okrem ich nákupných zvyklostí tento posun kladie dôraz na výrobný proces. Ak sa chcete stať udržateľnejšími značkami, môžete začať tým, že ich dodávateľské reťazce budú transparentnejšie. Ďalšie veci, ktoré by mohli pomôcť, sú spolupráca s inými udržateľnými značkami, ekologické obaly, poskytovateľ obnoviteľnej energie, recyklácia, menej často dizajn atď.